To måneder med hardt arbeid ga resultater på testdagen
Publisert: 3 min lesing
Siden 4. april har Lillehammer-spillerne lagt ned et omfattende arbeid sammen med fysisk trener Gisle Enger. Torsdag fikk både spillere og Gisle Enger bekreftet at innsatsen har gitt resultater da laget gjennomførte fysiske tester innen både løping og styrke.
Resultatene viste tydelig framgang gjennom hele spillergruppen.
– Dagens tester viste det vi håpet på – hele gruppa har tatt steg. Styrken er bedre, farten er høyere, og kapasiteten har økt. Men det som imponerer mest, er profesjonaliteten og innsatsen som blir lagt ned hver eneste dag, sier Enger.
Bygger et solid fundament
Gjennom våren har fokuset vært på langt mer enn bare testresultater.
- Hovedfokuset har vært å bygge et solid fysisk fundament. Vi har jobbet mye med styrke, hurtighet, kapasitet og skadeforebygging, men også med å skape gode vaner og en kultur hvor kvalitet og kontinuitet står i sentrum. Målet har vært å utvikle komplette utøvere, ikke bare å få dem gjennom noen gode treningsuker, forklarer Enger.
Ifølge den fysiske treneren er det spesielt én ting som har gjort inntrykk gjennom treningsperioden.
Imponert over innstillingen
- Det som har imponert meg mest er innstillingen. Gutta har møtt opp hver dag med en vilje til å bli bedre. Det har vært lite fokus på snarveier og mye fokus på å gjøre jobben skikkelig. Den kulturen de har skapt sammen er kanskje det som har overrasket meg mest, og det er også noe som gir resultater over tid.
Enger mener testresultatene er et direkte resultat av arbeidet som har blitt lagt ned siden oppstarten i april.
- Først og fremst forteller testene at arbeidet gir resultater. Det er veldig gledelig å se at samtlige har tatt steg. Vi ser forbedringer både i styrke, fart og kapasitet. Når hele gruppa utvikler seg, forteller det meg at gutta har lagt ned en enorm jobb over tid.
Arbeidet fortsetter
Selv om testene viser positiv utvikling, er det fortsatt flere uker igjen av sommertreningen.
- Det fysiske arbeidet som gjøres nå, legger grunnlaget for det som skal skje gjennom hele sesongen. En sterk, robust og godt trent spiller tåler mer trening, kan prestere bedre over tid og har større mulighet til å utvikle seg videre. Det er ingen snarveier her.
Med seks uker igjen av treningsperioden er fokuset fortsatt det samme.
- Vi skal fortsette å bygge videre på det vi har startet. Målet er ikke å være best i juni, men å være best mulig rustet når sesongen starter. Vi skal fortsette å utvikle styrke, hurtighet og kapasitet, samtidig som vi sørger for at gutta kommer inn i sesongen med et fysisk grunnlag som gir dem de beste forutsetningene for å prestere.
- Arbeidet fortsetter. Ingen tar ut noe på forskudd - men vi liker retningen, avslutter Enger.
